8. A stratégiai tervezés dióhéjban
Hogyan lehet a vállalkozásunkat folyamatosan fejleszteni? Erre megoldás a stratégiai tervezés. Ha van valami, amiben ugyanis a magyar kisvállalkozások lemaradnak a nagy multikhoz képest, akkor ez a tervezés. Még soha sem láttam egyetlen multit sem, ahol ne lettek volna éves és több éves stratégiai tervek. Ezzel szemben a hazai kivállalkozások 90-95%-ban semmilyen terv sem készül. Seneca híres mondása mondja: „Semmilyen szél sem jó annak a hajósnak, aki nem tudja hova akar eljutni.”
Azzal, hogy készítünk egy tervet, az máris elkezdi megvalósítani önmagát. A kisvállalkozások számára elég egy egyszerű modell, ami négy lépésből áll. Ez azonban ne tévesszen meg senkit, ennek kidolgozása, csiszolása nem kevés időt vesz igénybe, ugyanakkor egy ilyen terv az, ami talán a legnagyobb előrelépést eredményezheti.
1. Stratégia célok kitűzése
Először is beszéljük meg, mi a stratégiai távlat. A népszerű mondás szerint: „Az emberek többsége sokkal kevesebbet tud teljesíteni egy év alatt, mint amit betervez, viszont sokkal többet, mint amit képzelne – 3-5 éves távban.” Mondok egy példát. Három év alatt megduplázzuk magunkat – ez nagyon nagyvonalú célnak tűnik – első látásra. Ugyanakkor ehhez mindössze évi 26%-os növekedést kell elérni, ami általában gond nélkül elérhető. Ezért a gyakorlatban a terveinket 3-5 évre kell összeállítani. Határozzuk meg konkrétan, hány éves tervet készítünk!
A következő lépés a fő cél(ok) meghatározása! Ez lehet forgalomnövekedés, adott éves forgalmi cél elérése, piacrészesedési százalék elérése, pénzügyi cél nyereségbe, vagy akármi más, ami a szívünk vágya.
2. Paraméterek meghatározása éves lebontásban
A következő lépés, hogy szedjük össze a cégünkre jellemző, meghatározó paramétereket. Ez a gyakorlatban 10-40 db érték lesz. Például: ágazatok forgalma, dolgozói létszám, főbb költségágak, felhasznált ingatlan négyzetméterek, ágazati nyereségek.
Most készítsünk egy táblázatot: a sorok a fenti paraméterek, az oszlopok az évek: a tavalyi, az idei, és sorba a következő évekre egészen a cél évig.
Töltsük ki a táblázatot. A jelen és múlt értékei nem hiszem, hogy problémát jelentenek.
Aztán töltsük ki a cél évnél. Milyeneknek kell ezeknek a paramétereknek lenniük, hogy a célunk teljesüljön?
A következő lépés talán a legnehezebb – a köztes éveknél be kell írni, hogyan változnak ezek a paraméterek, hogy elvezessenek majd a cél évben a kitűzött célok megvalósulásához. Ez nagyon izgalmas folyamat, nem ritkán rájövünk, nem is voltak reálisak a célok, vagy hogy még újabb paraméterek kellenek.
3. Projektek összeállítása
A következő lépés, hogy miután előttünk állnak a paraméterek, ezek alapján össze kell állítanunk a projekteket, ami megvalósítja ezeket a paramétereket. Nézzünk erre néhány példát.
Ha azt látjuk, hogy két év múlva egy nagyobb telephelyre kell költöznünk, akkor a telephely csere lesz egy projekt, amit majd két év múlva kell megvalósítanunk. Ha látjuk, hogy jövőre fel kell vennünk még öt szerelőt, akkor a szerelő keresés, felvétel és kiképzés lesz az egyik jövő évi projektünk.
Normális esetben ez átlag kisvállalkozásnál 3-5 éves távban minimum 40-200 ilyen projektünk lesz. (Ha eddig nem volt munkája, innentől majd lesz!)
4. Éves terv elkészítése
Ha idáig megvagyunk, akkor készíthetjük el az idei tervet. Itt két feladatunk van. Egyrészt az idénre tervezett paramétereket le kell bontanunk hónapokra. Így pontosan láthatjuk, mit kell elérnünk az adott négy hétben. Ha kell, ezeket lebonthatjuk részlegekre, vagy akár emberekre.
Másrészt az erre az évre jutó projekteket kell beosztanunk hónapokra, és célszerűen itt kell részletesen kidolgozni őket, és ami a legfontosabb: felelősöket rendelni hozzájuk.
Így minden hónapban azzal a jó érzéssel dolgozhatunk, hogy a kijelölt úton lépdelünk céljaink megvalósulása felé. Pusztán ezzel az egyszerű módszerrel hatalmasat dobhatunk a cégünkön! Megjegyzem, szinte minden sikeres vállalkozás ezt a módszert alkalmazza – és ezért sikeresek.