Ahhoz, hogy más országban is eladjunk, először egy olyan marketing és eladási folyamatot kell felállítanunk, amit aztán lemásolhatunk egy (vagy több) másik országban.  A folyamat minden lépését meg kell határoznunk, ezek minden szövegét, képét össze kell egyetlen rendszerbe állítani.

Ezt először célszerű magyarul létrehozni. Ezek részei jellemzően két félék: eladási és marketing elemek. Az eladásnál a vásárlás folyamatát kell összeállítani, a marketingnél pedig azoknak az elemeknek, amelyek ráveszik a vevőket a vásárlásra.

Jellemző elemek az eladásnál:

  • A webshop rendszer vagy landing page egy-egy termékre. Termék minden jellemzője és a fix feliratok fordíthatóaknak kell lenni. Minden rendszernél meg kell nézni, ez legalább létrehozható-e. Ez sajnos nem egyértelmű. Sokan szeretik például a Shopentert, ahol ez nagyon nehezen oldható meg. (De legalább megoldható.) Sajnos nem kizárt, hogy minden nyelvre kell egy külön webshop. Weboldalaknál mindenki kedvence a WordPress elég jól fel van készülve a többnyelvűségre, de néha itt is trükközni kell.
  • Fizetés más pénznemben. Nyilván előfeltétel, hogy minden országban a saját pénznemében lehessen fizetni.  Fizetési rendszerünk tudja kezelni ezt?
  • Visszaigazoló emailek – ezt is egységesíteni kell.
  • A szállítási folyamat megszervezése az illető országba. Erről korábban beszéltem, ez fizikai termékeknél ez az egyik legrázósabb dolog.

Jellemző elemek a marketingnél

  • Facebook hirdetés, az adott nyelven, az adott nyelvű célközönségnek. Mivel ha elkezdünk egy új országot, ott még nincs listánk, ezért hasonló célcsoportok eleinte nem használhatók. Ahogy látom az érdeklődési körök néha ország specifikusak. Le kell ellenőrizni, kedvenc magyar hirdetéseink működnek-e.
  • Googele Ads hirdetések hasonlóan
  • Csali anyagok (tanulmányok, letölthető ingyenes anyagok) és az ezek eléréséhez vezető hirdetések
  • SPAM-ek B2B piacnál
  • Hírlevelek, levél sorozatok
  • És minden más online eszköz, amit szeretünk használni.

Ez így riasztóan soknak néz ki, pedig nem az, 90%-ban eddig is ezt csináltuk, csak az egészet strukturálni kell. Érdemes eleinte gyomlálni, csak a leghatékonyabbakat megtartani. Nagyon gyakori, hogy ilyenkor sok mindenre rájövünk, hogy mennyi eszköz van, amit nem is használtuk. Ilyen például tipikusan a remarketing.  Vagy, hogy érdemes felújítani egy-egy elemet. Ez már önmagában a magyar értékesítésen is lendít.

Az első új országot elkezdeni lehet, hogy riasztó, de utána már a többi megy, mint a karikacsapás.