Mielőtt belevágunk: Minőség vagy marketing?
Remélem, ezt a részt még az előtt olvassa, mielőtt megvette a könyvet. Ugyanis szeretném kijelenteni, hogy az itt található rengeteg marketing eszköz, módszer és tanács nem azért van, hogy olyanoknak, akik szándékosan a gyenge minőségű szolgáltatást, terméket nyújtanak, mégis segítsen eladni a szerencsétlen vevőknek. Ez a könyv azoknak szól, akik minőséget nyújtanak.
Ugyanis a világ gyökeresen megváltozott. Ennek oka pedig a vevők lázadása. Korábban igazából jó marketinggel bármilyen sz@rt el lehetett adni. (Emlékszem kisfiam annak idején kisiskolás korában megkérdezte: „Papa, miért van az, hogy amit a TV-ben reklámoznak az vagy rosszabb, vagy drágább, mint más?”) Mára ez megváltozott – és ennek fő oka az internet.
Annak idején az internet előtti vadnyugaton, ha egy kis faluba, ahol százan laktak, eljött egy kereskedő és elkezdett árulni valamit, és az a valami kívánnivalót hagyott maga után – akkor ennek a faluban villámgyorsan híre ment. Hiszen a száz ember mindegyike ismerte egymást, kapcsolatban voltak, és már csak elzártságuk miatt is gyakran beszéltek egymással, mert mással úgy sem lehetett. Így őket nehéz volt becsapni.
Amikor azonban a hatvanas évektől az emberek nagyvárosokba költöztek és tömegesen a TV-vel pótolták a kommunikációs igényeiket, akkor váltak „magányos tömeggé”. Nekik könnyű volt reklámokkal bármi marhaságot eladni.
A fordulat az utóbbi évtizedben következett be. Manapság nagyon kevés olyan komolyabb vásárlás van, amikor előzőleg nem nézünk utána az interneten, mit is veszünk. Bármilyen termékről van is szó, megnézzük, mit mondanak róla mások. Bármilyen holmiról van is szó, fogyasztószerről vagy villanyborotváról, biztosak lehetünk benne, hogy rengeteg helyet találhatunk az interneten, ahol sok ember elmondja a véleményét az adott holmiról. És persze az árak is összehasonlíthatóak.
Ráadásul ez szinte divat lett, az emberek fokozottan megnézik, mire költenek. Így aztán a piacon drámaian leesett a gyenge minőségű holmik forgalma. Évtizedeken keresztül még nagynevű gyártók is megengedhették maguknak, hogy egy-egy gyengén sikerült terméket nagy reklámmal eladjanak. Ma ez már nem megy.
A mai marketing guruk ezt úgy fogalmazzák meg, hogy innentől a vevő a király. A vevők pedig jobbat, szebbet és főleg a problémáikat leginkább megoldó és az igényeiket leginkább kielégítő megoldást akarnak. És ami a fő, amit korábban a reklám hazudott, azt most valóban számon kérik. Bizonyítékot akarnak és nem ígéretet.
Úgyhogy innentől kezdve minőséget kell adni: termékben, szolgáltatásban, mindenben. Isten hozott minket a XXI. században.
Ha ma jó marketinget csinálunk, akkor az emberek tömegesen néznek utána a termékeinknek, szolgáltatásunknak. És ha nem jó a holmink, akkor pont a marketing hatására erről tömegesen értesülnek az emberek. A hatásos marketing egy pocsék termékkel a legnagyobb pofon, amit csak adhatunk magunknak.
És ez a B2B piacon fokozottan így van. Ha nem minőségi terméket/szolgáltatást akar itt eladni, most hagyja abba az olvasást.