Amikor vállalkozókat képzek, mindig elmondom, hogy ha egy vállalkozásba sikeresen akarunk belevágni, akkor annak két oszlopon kell nyugodnia:
- Egy olyan termék/szolgáltatás, amire komoly igény van, a vevők valamilyen lényeges problémáját oldja meg
- Egy olyan marketing eszköz, amivel hatékonyan tudunk eladni a saját piacunkon
Ebből a szempontból, nem csak azt kell megnézni, amikor külföldön akarunk eladni, hogy hol találunk vevőket, de azt is, hogy ott hogyan tudunk majd hatékonyan eladni nekik.
Ezt figyelembe véve a következő kérdés, hogy amikor eladnánk külföldön, hova, melyik országra koncentráljunk. Ez alapvetően attól függ, mit akarunk eladni:
Tisztán digitális (letölthető) dolog esetén nincs gond a szállítással, bárhova eladhatunk – ha a nyelvi problémákat megoldjuk (lásd majd a következő fejezetek erről). Nyilván a letölthető holmink az illető nyelvre kell fordítanunk, az adott kultúrára adaptálni és mindezt nagyon jó minőségben. Ebből rém mókás dolgok adódnak néha. Például a gyorsolvasás oktató projektem kapcsán derült ki, hogy az amerikaiak lényegében csak automataváltós kocsikat használnak, ezért a sebességváltás szót sem értik…
Az eladásnál az a meghatározó, mit szeretnénk. Ha a legszélesebb, de legnehezebb piacra akarunk betörni, akkor válasszuk az USA-t és akkor ezen keresztül gyakorlatilag mindenkit elérhetünk. Ilyenkor azonban a marketing vonalon nagyon fel kell kötni a gatyánk. Ha könnyebb pályát keresünk, ajánlom a német (német-osztrák-svájci) piacot.
Marketing szempontból a letölthető termékek világpiacán jól működhet az affilate marketing hálózatok. De használhatjuk a szokásos és különösen réspiacokon nagyon hatékony Facebook – Instagaram – GoogleAds szentháromságot, de ne lepődjünk meg a magyarhoz képest jóval magasabb kattintási árakon. De simán felrakhatjuk az Amazonhoz és vetélytársaihoz is.
Digitális távmunka szolgáltatás esetén a nyelv meghatározó.
A digitális távmunka nagyon széles skála, a rengeteg szabadúszó egyszemélyes vállalkozótól, például a nagy tervező irodákig, akik hatalmas projekteken dolgoznak külföldre.
Itt folyamatosan kommunikálni kell ezért a nyelvtudás komoly feltétel. Nagyon gyakran, ha jól tudunk angolul az nagyon sok helyre jó (bár vannak legendásan angolul nem beszélő országok, mint Olaszország vagy Franciaország).
A marketing itt a kicsiknek a nagy szabadúszó portálok (Fiverr, Freelancer, Upwork, stb.) vagy a Facebook csoportok + Marketplace. A nagy bedolgozó cégek a teljes B2B marketing arzenált bevethetik (lásd erről a könyvem).
Fizikai termékek esetén kiszállítás módja, költsége, ideje a fő gond. Erre két út kínálkozik:
- Magyarországról közvetlen szállítunk, és akkor a szomszédos országok elérhetők
- Fulfillment szolgáltatót keresünk egy adott országban és onnan szállítunk.
Akár hogyan is a nézzük, nagyon sokat kell gondolkodnunk, hogya profit elég legyen a szállításra és a külföldi vevőknek megérje a szállítási díjat kifizetni.
Marketingben mindent bele kell adnunk, az adott ország marketing piacán. Itt is általában a szokásos Facebook – Instagaram – GoogleAds szentháromság szokott leghatékonyabban működni, de lehet átvinni az itthon jól bevált módszereket.