Amikor vállalkozókat képzek, mindig elmondom, hogy ha egy vállalkozásba sikeresen akarunk belevágni, akkor annak két oszlopon kell nyugodnia:

  • Egy olyan termék/szolgáltatás, amire komoly igény van, a vevők valamilyen lényeges problémáját oldja meg
  • Egy olyan marketing eszköz, amivel hatékonyan tudunk eladni a saját piacunkon

Ebből a szempontból, nem csak azt kell megnézni, amikor külföldön akarunk eladni, hogy hol találunk vevőket, de azt is, hogy ott hogyan tudunk majd hatékonyan eladni nekik.

Ezt figyelembe véve a következő kérdés, hogy amikor eladnánk külföldön, hova, melyik országra koncentráljunk. Ez alapvetően attól függ, mit akarunk eladni:

Tisztán digitális (letölthető) dolog esetén nincs gond a szállítással, bárhova eladhatunk – ha a nyelvi problémákat megoldjuk (lásd majd a következő fejezetek erről).  Nyilván a letölthető holmink az illető nyelvre kell fordítanunk, az adott kultúrára adaptálni és mindezt nagyon jó minőségben. Ebből rém mókás dolgok adódnak néha.  Például a gyorsolvasás oktató projektem kapcsán derült ki, hogy az amerikaiak lényegében csak automataváltós kocsikat használnak, ezért a sebességváltás szót sem értik…

Az eladásnál az a meghatározó, mit szeretnénk. Ha a legszélesebb, de legnehezebb piacra akarunk betörni, akkor válasszuk az USA-t és akkor ezen keresztül gyakorlatilag mindenkit elérhetünk. Ilyenkor azonban a marketing vonalon nagyon fel kell kötni a gatyánk. Ha könnyebb pályát keresünk, ajánlom a német (német-osztrák-svájci) piacot.

Marketing szempontból a letölthető termékek világpiacán jól működhet az affilate marketing hálózatok. De használhatjuk a szokásos és különösen réspiacokon nagyon hatékony Facebook – Instagaram  – GoogleAds szentháromságot, de ne lepődjünk meg a magyarhoz képest jóval magasabb kattintási árakon.  De simán felrakhatjuk az Amazonhoz és vetélytársaihoz is.

Digitális távmunka szolgáltatás esetén a nyelv meghatározó.

A digitális távmunka nagyon széles skála, a rengeteg szabadúszó egyszemélyes vállalkozótól, például a nagy tervező irodákig, akik hatalmas projekteken dolgoznak külföldre.

Itt folyamatosan kommunikálni kell ezért a nyelvtudás komoly feltétel. Nagyon gyakran, ha jól tudunk angolul az nagyon sok helyre jó (bár vannak legendásan angolul nem beszélő országok, mint Olaszország vagy Franciaország).

A marketing itt a kicsiknek a nagy szabadúszó portálok (Fiverr, Freelancer, Upwork, stb.) vagy a Facebook csoportok + Marketplace.  A nagy bedolgozó cégek a teljes B2B marketing arzenált bevethetik (lásd erről a könyvem).

Fizikai termékek esetén kiszállítás módja, költsége, ideje a fő gond. Erre két út kínálkozik:

  • Magyarországról közvetlen szállítunk, és akkor a szomszédos országok elérhetők
  • Fulfillment szolgáltatót keresünk egy adott országban és onnan szállítunk.

Akár hogyan is a nézzük, nagyon sokat kell gondolkodnunk, hogya profit elég legyen a szállításra és a külföldi vevőknek megérje a szállítási díjat kifizetni.

Marketingben mindent bele kell adnunk, az adott ország marketing piacán. Itt is általában a szokásos Facebook – Instagaram  – GoogleAds szentháromság szokott leghatékonyabban működni, de lehet átvinni az itthon jól bevált módszereket.